Strona głównaDom i ogródInteligentny domŁadowarka do samochodów elektrycznych - ranking 2024

Ładowarka do samochodów elektrycznych – ranking 2024 [TOP6]

Ładowarka do samochodów elektrycznych – czy warto w nią zainwestować?

Ładowarka do samochodów elektrycznych nie jest produktem niezbędnym z uwagi na fakt, że istnieją ogólnodostępne stacje ładowania. Tych jest jednak o wiele za mało, aby pokryć rosnące zapotrzebowanie – obecnie na jedną taką stację przypada około 18 pojazdów. Domowa ładowarka zasilająca samochód elektryczny to natomiast gwarancja, że pojazd będzie mógł zostać podłączony do ładowania w dowolnym momencie.

Czy ładowarka zasilająca samochód jest niezbędna? Czy nie można zasilać pojazdu bezpośrednio z gniazdka? Można, jednak gniazdo 230V oferuje zazwyczaj moc ładowania rzędu około 2,2 do 3kW. Oznacza to, że ładowanie pojazdu w taki sposób zajmuje wiele godzin – nawet kilkadziesiąt. Tymczasem ładowarka samochodowa pozwala skrócić ten czas średnio do około 5 czy 6 godzin. Dzięki niej auto zaparkowane na noc w garażu do rana będzie w pełni naładowane i gotowe nawet na dłuższą podróż, niż tylko na dojazd do pracy.

Czy opłaca się zainwestować we własną stację ładowania samochodu? Z pewnością jest to duża wygoda i oszczędność czasu, jakiego nie trzeba poświęcać już na stanie w kolejkach czy szukanie dostępnej stacji publicznej. Poza tym, opłaty za takie ładowanie są niższe, ponieważ do ceny ładowania (kosztów zużycia energii elektrycznej) nie doliczamy już prowizji dla operatora. Domowa stacja ładowania sprawdza się również ze względu na to, że nie wymaga od posiadacza pojazdu pilnowania auta przez cały proces ładowania samochodu. Niektóre urządzenia da się nawet zaprogramować tak, aby ładowanie rozpoczęło się o konkretnej godzinie, co pozwala dodatkowo obniżyć rachunki za energię elektryczną (taryfa nocna).

Zatem osoby, które marzą o szybkim ładowaniu samochodu elektrycznego i osoby chcące ładować swój pojazd we własnym garażu z pewnością powinny zainwestować w odpowiednio dobraną ładowarkę do ładowania auta EV. Jest to szczególnie korzystne, jeśli właściciel ma możliwość ładowania pojazdu elektrycznego energią słoneczną.

Ranking ładowarek do samochodów elektrycznych

Profesjonalne stacje ładujące działają szybko i niezawodnie, ale są trudnodostępne. Wśród domowych ładowarek samochodowych można wyróżnić natomiast przenośne ładowarki samochodów elektrycznych oraz naścienne ładowarki typu wallbox. Co wybrać? Wiele zależy od tego, czy kierowcy zależy na mobilności ładowarki, czy na szybkości ładowania auta. Sprawdź, jakie urządzenia proponują nam wiodący producenci i czym mogą różnić się poszczególne modele ładowarek.

1. WALLBOX BESEN 22kW

WALLBOX BESEN 22kW



WALLBOX BESEN 22kW to stacja ładująca o mocy od 7 do 22 kW. Urządzenie jest kompatybilne z pojazdami elektrycznymi i hybrydami plug-in. Działa z samochodami w systemie jedno i trzy fazowym. Może pochwalić się wysoką klasą ochrony – IP65. sprzęt oferuje regulację mocy ładowania przyciskiem na obudowie.

Ładowarka większość pojazdów jest w stanie zasilić do pełna w maksymalnie 5 godzin. Jej atutem jest długi, 6-metrowy kabel, a także hak do odwieszenia go na ścianie. Sprzęt posiada wyświetlacz, który informuje o mocy ładowania, o napięciu, o czasie ładowania czy o ilości pobranej energii.

Zalety: Wady:
+ Ma dobry stosunek jakości do ceny. – Ma niewielki hak na kabel.
+ Posiada opcję regulacji mocy.  
+ Jest łatwa w obsłudze.  
+ Posiada wyświetlacz z istotnymi informacjami  

2. WEIRD WIRES WWLP-01 1.9kW

WEIRD WIRES WWLP-01 1.9kW



WEIRD WIRES WWLP-01 1.9kW to ładowarka mobilna do aut elektrycznych, która samoczynnie przestaje ładować samochód, gdy akumulator jest już pełny. Sprzęt posiada złącze typu 1 z gumową osłoną. Może pochwalić się także plastikową izolacją każdej szpilki wewnątrz złącza.

Produkt jest w stanie pracować w temperaturach od -30 do plus 50 stopni Celsjusza. Jego średni czas pracy to 6-7 godzin. Urządzenie posiada moc wyjściową 1,9 kW. Jego wytrzymałość oceniana jest natomiast na 2000V.

Kabel ładowarki ma 5 m długości. Sprzęt spełnia standardy ochrony IP55. Można dokupić do niego dedykowany pokrowiec.

Zalety: Wady:
+ Ma niewygórowaną cenę. – Ma dosyć niską moc.
+ Działa bez zarzutu w trudnych warunkach.  
+ Jest solidnie wykonana.  
+ Automatycznie przestaje ładować akumulator (po osiągnięciu 100% naładowania).  

3. Green Cell EV16

Green Cell EV16



Green Cell EV16 to mobilna ładowarka pasująca do aut elektrycznych EV i hybryd PHEV. Urządzenie posiada zintegrowany kabel typu 2 oraz praktyczną regulację mocy (10 A lub 16 A). Model został wyposażony w ekran LCD.

Sprzęt ładuje z mocą 3.6kW, ze standardowego gniazda sieciowego 230V. Atutem produktu jest niska waga, wytrzymała konstrukcja i minimalistyczny design. Ekran urządzenia wyświetla aktualną moc, czas i temperaturę pracy, a także uzupełnioną pojemność ogniwa. Posiada długi przewód 6,5-metrowy. Może pochwalić się zgodnością z normą IP66.

Zalety: Wady:
+ Jest solidnie wykonana. – Nie posiada pamięci ładowania.
+ Ma przyzwoitą cenę. – Niektóre negatywne opinie dotyczą funkcjonalności opcji regulacji mocy ładowarki.
+ Posiada wyświetlacz.  
+ Ma opcję regulacji mocy ładowania.  

4. ZENCAR 22kW

ZENCAR 22kW



ZENCAR 22kW to ładowarka przenośna o mocy 22kW, ładująca pojazd elektryczny z prędkością 150km na godzinę. Moc ładowania w tym urządzeniu jest regulowana przyciskiem w zakresie 10-32A, czyli 7-22kW. Sprzęt może być także programowany – można ustawić czas startu ładowania na konkretną godzinę.

Stacja posiada długi przewód zasilający – 570 cm. Wykorzystuje wtyk 5pin 32A do gniazda siłowego oraz wtyk Type 2 do auta. Jest sprzedawana z adapterem do gniazdka domowego i z adapterem 32/16A.

Urządzenie wyposażono w wyświetlacz LCD. Sprzęt może pochwalić się zgodnością z normą IP55. Posiada też między innymi zabezpieczenie zwarciowe i przepięciowe. Ekran urządzenia wyświetla moc ładowania, czas ładowania, temperaturę, amperaż mocy czy napięcie w sieci domowej.

Zalety: Wady:
+ Posiada regulację. – Ma nieco wysoką cenę.
+ Posiada wyświetlacz.  
+ Jest solidnie wykonana.  
+ Posiada funkcję programowania startu.  

5. LEKTRI.CO 1P7K 7.4kW

LEKTRI. CO 1P7K 7.4kW



LEKTRI.CO 1P7K 7.4kW to ładowarka z obudową spełniającą normy poziomu ochrony IP 54, o mocy ładowania 7.4 kW. Urządzenie jest łatwe w montażu. Ma designerski wygląd, choć brak jest w nim wyświetlacza. Produkt posiada natomiast podświetlenie LED, pełniące rolę praktyczną i dekoracyjną.

Sprzęt został wyposażony w 5-metrowy kabel ładujący. Jego zaletą jest duża uniwersalność – stację można podpiąć do domowej sieci, do systemu inteligentnego domu, do instalacji zasilanej solarnie i tak dalej.

Model posiada czujnik temperatury zapobiegający przegrzaniu. Dzięki interfejsowi WiFi może być sterowany za pomocą aplikacji. Produkt posiada gniazdo typu 2.

Zalety: Wady:
+ Posiada moduł WiFi. – Ma wysoką cenę.
+ Jest sterowana aplikacją. – Nie posiada wyświetlacza.
+ Ma minimalistyczny design.  
+ Jest łatwa w obsłudze  

6. Green Cell EV14 22 kW

Green Cell EV14 22 kW



Green Cell EV14 to ładowarka pasująca do aut elektrycznych EV i hybryd PHEV wyposażonych w złącze Type 2. Sprzęt posiada ekran LCD i długi przewód 6-metrowy. Urządzenie pracuje z mocą 22kW, co oznacza, że ładuje pojazdy w około 3-4 godziny.

Model posiada zintegrowany kabel zasilający. Jego atutem jest też 3-fazowe połączenie, ergonomiczny uchwyt i solidna obudowa odporna na upadek i nacisk do 2 ton. Sprzęt może pochwalić się zgodnością z normą IP66.

Produkt posiada zabezpieczenie nadprądowe, zabezpieczenie podnapięciowe na wejściu, zabezpieczenie przed przegrzaniem oraz zabezpieczenie przed zbyt wysokim napięciem.

Zalety: Wady:
+ Szybko ładuje pojazdy. – Ma dosyć wysoką cenę.
+ Jest solidnie wykonana. – Nie posiada regulacji mocy.
+ Jest łatwa w obsłudze.  
+ Posiada wyświetlacz.  

Jak wybrać ładowarkę do samochodu elektrycznego?

Osoby marzące o szybkim ładowaniu auta elektrycznego powinny bardzo starannie wybrać dla siebie domową ładowarkę samochodową. Na co warto zwrócić uwagę? Ładowarka musi być przede wszystkim kompatybilna z posiadanym pojazdem, dlatego należy dobrać ją do swoich potrzeb w oparciu o:

  • moc dostępną w miejscu montażu (docelowo garaż) – zbyt mocna ładowarka spowoduje przeciążenie instalacji, co skutkuje tak zwanym wyskoczeniem korków,
  • maksymalną moc ładowania – należy dobrać ją do mocy ładowarki będącej na wyposażeniu auta, ponieważ stacja mocniejsza niż ten element pojazdu nie pozwoli ładować samochodu szybciej, przykładowo pojazd z ładowarką 7,4 kW nie naładuje się szybciej po podłączeniu go do stacji ładowania o mocy 22kW – będzie ładował się z szybkością 7,4kW,
  • rodzaj gniazdka – ładowarka nie będzie pasowała, jeśli typ gniazdka w samochodzie będzie niezgodny z typem gniazdka zastosowanym w tym urządzeniu, choć można zastosować także przejściówkę, która rozwiąże ten problemem, najpopularniejsze i najbardziej uniwersalne są gniazdka typu 2 odpowiednie i dla pojazdów z gniazdkiem typu 2, i dla pojazdów z gniazdkiem typu 1,
  • długość kabla zasilającego – najwygodniej jest zakupić ładowarkę z kablem o długości 5 metrów, ponieważ da się wtedy ładować auto w praktycznie każdej pozycji,
  • dodatkowe funkcje – ładowarki mogą oferować użytkownikowi takie funkcje dodatkowe, jak moduł WiFi i sterowanie aplikacją czy autoryzacja za pomocą karty RFiD.

Jeśli ładowarka nie posiada funkcji łączenia się z aplikacją, z reguły jest wyposażona w wyświetlacz, który informuje użytkownika między innymi o mocy czy czasie ładowania pojazdu.

Po zakupie odpowiedniego produktu należy pamiętać, aby instalację stacji ładowania zlecić wykwalifikowanemu elektrykowi. W przeciwnym razie producent może nie uznać jej ewentualnej reklamacji.

Jaką moc ładowarki do samochodu elektrycznego wybrać?

Moc stacji ładowania i moc ładowarki samochodowej (na wyposażeniu pojazdu) ma największy wpływ na szybkość ładowania samochodu. Nie bez znaczenia jest też rodzaj ładowania: przy użyciu prądu stałego lub przemiennego. Ze względu na te czynniki ładowarki można podzielić na:

  • zasilacze o mocy ok. 2kW podłączane do gniazda 230V (ładowanie prądem stałym), ładują pojazd nawet dłużej niż przez 20 godzin, ale są uniwersalne,
  • stacje zasilane jedną fazą o mocy 3,6kW/7kW lub trzema fazami o mocy 11kW/22kW (prąd zmienny) ładują większość samochodów elektrycznych w ciągu 2 – 6 godzin, są najpopularniejsze wśród kierowców,
  • stacje szybkie i ultraszybkie o mocy 50 kW, a nawet więcej – są w stanie ładować akumulatory pojazdów do ok. 80% w mniej niż godzinę, ale stosuje się je głównie na stacjach, nie nadają się do użytku domowego.

Można powiedzieć zatem, że im wyższą moc ładowania ma stacja, tym krótszy będzie czas ładowania baterii w samochodzie – pod warunkiem, że pokładowa ładowarka jest w stanie taką moc przyjmować.

Warto wspomnieć również, że ładowarki samochodów o mocy od 3,7 kW do 7,0 kW mogą zostać podłączone pod zasilanie jednofazowe 230 V, z zabezpieczeniem 16 A lub 32 A. Natomiast ładowarki samochodowe o większej mocy – do 22 kW – wymagają zasilania z instalacji trójfazowej 400 V.

Jaka wtyczka do ładowania samochodów elektrycznych?

Samochody ładowane prądem stałym (DC) i przemiennym (AC) mogą być wyposażone w różnego typu wtyczki. Jeśli chodzi o ładowanie prądem zmiennym, to w punktach ładowania i ładowarkach domowych mamy do czynienia z dwoma rodzajami wtyczek:

  • type 1 – dotyczy wolnych stacji ładowania (do 7,4 kW) i jest stosowana dosyć rzadko,
  • type 2 – obsługuje instalacje 1 i 3-fazowe, jest najbardziej uniwersalna, dlatego stosuje się ją w stacjach publicznych.

Natomiast ładowanie prądem stałym odbywa się z pomocą wtyczek o standardzie:

  • CHAdeMO – ich moc to około 50 kW, złącza stosuje się w samochodach japońskich i koreańskich,
  • CCS – moc wtyczki to 50 kW, złącze pozwala korzystać z prądu stałego i zmiennego,
  • Tesla Supercharger – złącze dedykowane pojazdom Tesla o mocy 50-120 kW.

 Aby mieć pewność, że dane urządzenie będzie nadawało się do ładowania samochodu elektrycznego, który posiadamy, wystarczy sprawdzić listę modelów samochodów elektrycznych kompatybilnych z wybraną ładowarką.

Ładowarka do aut elektrycznych – opinie

Napisz nam w komentarzu, lub daj znać na facebooku co sądzisz o naszym zestawieniu 🙂

Artykuł zawiera linki afiliacyjne kierujące do oferty sklepów internetowych. Nie wpływają one na wybór produktów i ich pozycję w rankingu.

5 1 oceń
Oceń Artykuł
Angelika Woszczyńska - Redaktor Naczelna
Angelika Woszczyńska - Redaktor Naczelna
Lubię dobrze przemyślane zakupy, dlatego zawsze starannie porównuję produkty dostępne na rynku, oceniając przede wszystkim ich relację jakości do ceny. Jeśli Ty również cenisz sobie świadomość dobrze wydanych pieniędzy, każdy swój zakup poprzedź zapoznaniem się z naszymi rankingami. Wszystkie zestawienia przygotowujemy w oparciu o parametry techniczne i realne opinie użytkowników.
2 KOMENTARZE
Powiadomienia
Powiadom o
guest
2 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze
Mazi
Mazi
1 rok temu

Witam serdecznie,

Troszkę chyba pozamienialiście Państwo zagadnienia. DC-To jest napięcie stałe AC-Napięcie przemienne.
Ładowanie powyżej 50kW odbywa się napięciem stałym a nie przemiennym.

Damian Sieczkowski
CEO
Damian Sieczkowski
1 rok temu
Odpowiedź do  Mazi

Dziękujemy za informacje, nasz zespół już zweryfikował i poprawił wpis 🙂

NAJNOWSZE WPISY
WARTO SPRAWDZIĆ
POWIĄZANE ARTYKUŁY