Strona głównaDom i ogródInteligentny domKtóra ładowarka do samochodów elektrycznych jest najlepsza?

Która ładowarka do samochodów elektrycznych jest najlepsza?

Profesjonalne stacje ładujące działają szybko i niezawodnie, ale są trudnodostępne. Wśród domowych ładowarek samochodowych można wyróżnić natomiast przenośne ładowarki samochodów elektrycznych oraz naścienne ładowarki typu wallbox. Co wybrać? Wiele zależy od tego, czy kierowcy zależy na mobilności ładowarki, czy na szybkości ładowania auta. Sprawdź, jakie urządzenia proponują nam przodujący producenci i czym mogą różnić się poszczególne modele ładowarek.

Ranking ładowarek do samochodów elektrycznych:

Ładowarka do samochodów elektrycznych — czy warto w nią zainwestować?

Ładowarka do samochodów elektrycznych nie jest produktem niezbędnym z uwagi na fakt, że istnieją ogólnodostępne stacje ładowania. Tych jest jednak o wiele za mało, aby pokryć rosnące zapotrzebowanie — obecnie na jedną taką stację przypada około 18 pojazdów. Domowa ładowarka zasilająca samochód elektryczny to natomiast gwarancja, że pojazd będzie mógł zostać podłączony do ładowania w dowolnym momencie.

Czy ładowarka zasilająca samochód jest niezbędna? Czy nie można zasilać pojazdu bezpośrednio z gniazdka? Można, jednak gniazdo 230 V oferuje zazwyczaj moc ładowania rzędu około 2,2 do 3 kW. Oznacza to, że ładowanie pojazdu w taki sposób zajmuje wiele godzin — nawet kilkadziesiąt. Tymczasem ładowarka samochodowa pozwala skrócić ten czas średnio do około 5 czy 6 godzin. Dzięki niej auto zaparkowane na noc w garażu do rana będzie w pełni naładowane i gotowe nawet na dłuższą podróż, niż tylko na dojazd do pracy.

Czy opłaca się zainwestować we własną stację ładowania samochodu? Z pewnością jest to duża wygoda i oszczędność czasu, jakiego nie trzeba poświęcać już na stanie w kolejkach czy szukanie dostępnej stacji publicznej. Poza tym, opłaty za takie ładowanie są niższe. Do ceny ładowania (kosztów zużycia energii elektrycznej) nie doliczamy już prowizji dla operatora. Domowa stacja ładowania sprawdza się również ze względu na to, że nie wymaga od właściciela pojazdu pilnowania auta przez cały proces ładowania samochodu. Niektóre urządzenia da się nawet zaprogramować tak, aby ładowanie rozpoczęło się o konkretnej godzinie. To pozwala dodatkowo obniżyć rachunki za energię elektryczną (taryfa nocna).

Zatem osoby, które marzą o szybkim ładowaniu samochodu elektrycznego i osoby chcące ładować swój pojazd we własnym garażu z pewnością powinny zainwestować w odpowiednio dobraną ładowarkę do ładowania auta EV. Jest to szczególnie korzystne, jeśli właściciel ma możliwość ładowania pojazdu elektrycznego energią słoneczną.

Jak wybrać ładowarkę do samochodu elektrycznego?

Osoby marzące o szybkim ładowaniu auta elektrycznego powinny bardzo starannie wybrać dla siebie domową ładowarkę samochodową. Na co warto zwrócić uwagę? Ładowarka musi być przede wszystkim kompatybilna z naszym pojazdem, dlatego należy dobrać ją do swoich potrzeb w oparciu o:

  • moc dostępną w miejscu montażu (docelowo garaż) – zbyt mocna ładowarka spowoduje przeciążenie instalacji, co skutkuje tak zwanym wyskoczeniem korków,
  • maksymalną moc ładowania — należy dobrać ją do mocy ładowarki będącej na wyposażeniu auta. Stacja mocniejsza niż ten element pojazdu nie pozwoli ładować samochodu szybciej. Przykładowo pojazd z ładowarką 7,4 kW nie naładuje się szybciej po podłączeniu go do stacji ładowania o mocy 22 kW – będzie ładował się z szybkością 7,4 kW,
  • rodzaj gniazdka — ładowarka nie będzie pasowała, jeśli typ gniazdka w samochodzie będzie niezgodny z typem gniazdka zastosowanym w tym urządzeniu. Choć można zastosować także przejściówkę, która rozwiąże ten problemem, najpopularniejsze i najbardziej uniwersalne są gniazdka typu 2 odpowiednie i dla pojazdów z gniazdkiem typu 2, i dla pojazdów z gniazdkiem typu 1,
  • długość kabla zasilającego — najwygodniej jest zakupić ładowarkę z kablem o długości 5 metrów. Wtedy da się ładować auto w praktycznie każdej pozycji,
  • dodatkowe funkcje — ładowarki mogą oferować użytkownikowi takie funkcje dodatkowe, jak moduł Wi-Fi i sterowanie aplikacją czy autoryzacja za pomocą karty RFiD.

Jeśli ładowarka nie ma funkcji łączenia się z aplikacją, z reguły jest wyposażona w wyświetlacz, który informuje użytkownika między innymi o mocy czy czasie ładowania pojazdu.

Po zakupie odpowiedniego produktu należy pamiętać, aby instalację stacji ładowania zlecić wykwalifikowanemu elektrykowi. W przeciwnym razie producent może nie uznać jej ewentualnej reklamacji.

Jaką moc ładowarki do samochodu elektrycznego wybrać?

Moc stacji ładowania i moc ładowarki samochodowej (na wyposażeniu pojazdu) ma największy wpływ na szybkość ładowania samochodu. Nie bez znaczenia jest też rodzaj ładowania: przy użyciu prądu stałego lub przemiennego. Ze względu na te czynniki ładowarki można podzielić na:

  • zasilacze o mocy ok. 2 kW podłączane do gniazda 230 V (ładowanie prądem stałym), ładują pojazd nawet dłużej niż przez 20 godzin, ale są uniwersalne,
  • stacje zasilane jedną fazą o mocy 3,6 kW/7 kW lub trzema fazami o mocy 11 kW/22 kW (prąd zmienny) ładują większość samochodów elektrycznych w ciągu 2-6 godzin, są najpopularniejsze wśród kierowców,
  • stacje szybkie i ultraszybkie o mocy 50 kW, a nawet więcej — są w stanie ładować akumulatory pojazdów do ok. 80% w mniej niż godzinę, ale stosuje się je głównie na stacjach, nie nadają się do użytku domowego.

Można powiedzieć zatem, że im wyższą moc ładowania ma stacja, tym krótszy będzie czas ładowania baterii w samochodzie – pod warunkiem że pokładowa ładowarka jest w stanie taką moc przyjmować.

Warto wspomnieć również, że ładowarki samochodów o mocy od 3,7 kW do 7,0 kW mogą zostać podłączone pod zasilanie jednofazowe 230 V, z zabezpieczeniem 16 A lub 32 A. Natomiast ładowarki samochodowe o większej mocy – do 22 kW – wymagają zasilania z instalacji trójfazowej 400 V.

Jaka wtyczka do ładowania samochodów elektrycznych?

Samochody ładowane prądem stałym (DC) i przemiennym (AC) mogą być wyposażone w różnego typu wtyczki. Jeśli chodzi o ładowanie prądem zmiennym, to w punktach ładowania i ładowarkach domowych mamy do czynienia z dwoma rodzajami wtyczek:

  • type 1 – dotyczy wolnych stacji ładowania (do 7,4 kW) i stosuje się je dosyć rzadko,
  • type 2 – obsługuje instalacje 1 i 3-fazowe, jest najbardziej uniwersalna, dlatego stosuje się ją w stacjach publicznych.

Natomiast ładowanie prądem stałym odbywa się z pomocą wtyczek o standardzie:

  • CHAdeMO – ich moc to około 50 kW, złącza stosuje się w samochodach japońskich i koreańskich,
  • CCS – moc wtyczki to 50 kW, złącze pozwala korzystać z prądu stałego i zmiennego,
  • Tesla Supercharger – złącze dedykowane pojazdom Tesla o mocy 50-120 kW.

Ładowarka do aut elektrycznych opinie

Napisz nam w komentarzu lub daj znać na facebooku, co sądzisz o naszym zestawieniu 🙂

Artykuł zawiera linki afiliacyjne kierujące do oferty sklepów internetowych. Nie wpływają one na wybór produktów i ich pozycję w rankingu.

Wpis został przygotowany wraz z Angeliką Woszczyńską, redaktor naczelną portalu zestawienie.pl

4.5 2 ocen
Oceń Artykuł
Sebastian Freda - Redaktor
Sebastian Freda - Redaktor
Jestem umysłem ścisłym o humanistycznym sercu. Przedstawiam nie tylko zalety i wady produktów, ale przede wszystkim chcę pomóc w doborze najlepszego sprzętu do codziennych zadań. Specjalizuję się w urządzeniach AGD, elektronice oraz produktach użytku domowego. Zapytaj mnie o nurtujące kwestie, a ja postaram się, aby decyzja o zakupie była pewna i satysfakcjonująca.
2 KOMENTARZE
Powiadomienia
Powiadom o
guest
2 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze
Mazi
Mazi
1 rok temu

Witam serdecznie,

Troszkę chyba pozamienialiście Państwo zagadnienia. DC-To jest napięcie stałe AC-Napięcie przemienne.
Ładowanie powyżej 50kW odbywa się napięciem stałym a nie przemiennym.

Damian Sieczkowski
CEO
Damian Sieczkowski
1 rok temu
Odpowiedź do  Mazi

Dziękujemy za informacje, nasz zespół już zweryfikował i poprawił wpis 🙂

NAJNOWSZE WPISY
WARTO SPRAWDZIĆ
baner media markt
POWIĄZANE ARTYKUŁY