Strona głównaElektronikaRower elektryczny - jak wybrać?

Rower elektryczny – jak wybrać?

Rower elektryczny – czy warto?

Rower elektryczny zyskuje coraz większą popularność. Wielu osobom taki e-bike może zastąpić nawet samochód, a jego koszty utrzymania są niemal zerowe, ponieważ roweru elektrycznego nie trzeba tankować (koszt naładowania baterii nadal jest nieporównywalnie niższy), ani nawet ubezpieczać. Dopóki maszyna spełnia określone prawnie wymogi, czyli nie porusza się z prędkością przekraczającą 25 kilometrów na godzinę i nie posiada silnika o mocy większej niż 250 W – nadal jest traktowana jako rower.

Dlaczego warto wyposażyć się w taki sprzęt? Z pewnością łatwiej i szybciej można dojechać nim na przykład do pracy, nie stojąc w korkach i nie męcząc się tak, jak na zwykłym rowerze. Elektrykiem zajedziemy dalej, łatwiej pokonamy wzniesienia, dotrzemy do domu przed deszczem. Dla wielu osób taki zakup będzie sposobem na utrzymanie aktywności fizycznej lub powrót do pedałowania. W końcu rowerzysta, który chce poruszać się takim dwukołowcem, nadal musi korzystać z pedałów. Może jednak uniknąć nadmiernego wysiłku i przypomnieć sobie, jaką frajdę daje jazda na rowerze. Elektryki są też ekologiczne, bo przecież rower z silnikiem elektrycznym nie zanieczyszcza powietrza.

A czy e-bike’i mają jakieś wady? Odstraszać od e-roweru może przede wszystkim jego cena, ponieważ warte zakupu modele to koszt minimum 3000 – 3500 zł. Poza tym, sprzęt tego typu swoje waży i wymaga regularnego ładowania, do czego trzeba po prostu się przyzwyczaić.

Rower elektryczny ranking

Zestawienie rowerów elektrycznych damskich i męskich to kilka różnego typu propozycji, które warto wziąć pod uwagę, zanim kupimy pierwszy e-rower. Sprawdź, co oferują poszczególne modele i przeczytaj, na co należy uważać, kupując taki sprzęt w sklepie rowerowym.

1. Greenwolke M04

Greenwolke M04

 



Greenwolke M04 to rower z elektrycznym silnikiem bezszczotkowym o mocy 250 W, który rozpędza rower do prędkości 25 km/h (zgodnie z przepisami). Sprzęt wyposażono w baterie litowo-jonowe o pojemności 10 Ah, z blokadą antykradzieżową. Zasięg tego modelu to nawet 80 km w trybie wspomagania, a jego akumulatory ładują się do pełna w nie więcej niż 5 godzin.

Produkt jest odporny na zachlapania i intensywne opady deszczu. Posiada 20-calowe koła na aluminiowych felgach i dobrej jakości hamulce tarczowe. Sprzęt oferuje również oświetlenie LED, które zwiększa bezpieczeństwo korzystania z jednośladu.

Model polecany jest osobom mieszkającym w dużych miastach. Dzięki temu, że jest składany, można łatwo przechowywać go i przenosić (waży 29 kg). W standardzie tego pojazdu dostępne są trzy tryby wspomagania: do 6, 15 lub 25 km/h. Sprzęt posiada też 7 biegów, manetkę Shimano, hamulce przednie i tylne oraz przerzutkę tylną Shimano Tourney SIS. Jego udźwig wynosi 120 kg. Nadaje się dla osób o wzroście od 160 do 190 cm.

Zalety: Wady:
+ Jest solidnie wykonany. – Negatywne opinie dotyczą miejsca zamontowania oświetlenia, które utrudnia wyjęcie baterii.
+ Dobrze radzi sobie na trudnym terenie.  
+ Oferuje duży zasięg.  
+ Jest składany.  
+ Ma korzystną cenę.  

2. Engwe EP-2 Pro

Engwe EP-2 Pro



ENGWE EP-2 Pro to sprzęt z silnikiem o mocy 750W, wyposażony w akumulator o pojemności 13 Ah, co gwarantuje mu zasięg maksymalny nawet 120 km. Model jest składany. Posiada 7 biegów Shimano i przednie oraz tylne hamulce tarczowe, a dodatkowo również tylne hamulce Shimano.

Sprzęt rozwija prędkość do 45 km/h. Został wyposażony w tryb motoroweru oraz tryb przepustnicy. Posiada również tempomat. Urządzenie ładuje się do pełna w około 6 godzin. Posiada koła o średnicy 20 cali i podwójną amortyzację (z przodu). Waży 32 kg, a jego udźwig wynosi 150 kg.

Zalety: Wady:
+ Osiąga wysoką prędkość (warto pamiętać o przepisach!). – Jest ciężki.
+ Jest solidny.  
+ Dobrze radzi sobie w terenie.  
+ Ma funkcję składania.  

3. Kross Hexagon Boost 1.0

Kross Hexagon Boost 1.0



KROSS Hexagon Boost 1.0 to model o mocy 250 W, z napędem elektrycznym Bafang G120, zamontowanym na tylnym kole. Sprzęt posiada klasyczny kształt ramy. Dodatkowo jest stosunkowo lekki. Pojazd wyposażono w baterię o pojemności 522 Wh, dającą zasięg ok. 90 km. Manetkę do zmiany trybu pracy silnika umieszczono w praktycznym miejscu – na kierownicy roweru.

Sprzęt posiada wyświetlacz Bafang HMI DP E12, informujący o tym, w jakim trybie pracuje aktualnie silnik, jaki jest stopień naładowania baterii oraz ile kilometrów zostało pokonanych w trakcie podróży. Pojazd wyposażono również w klasyczny napęd rowerowy, na który składają się komponenty Shimano.

Model posiada hydrauliczne hamulce tarczowe i opony Mitas Ocelot, zamontowane na 29 calowych kołach. Jego atutem jest też amortyzowany widelec SR Suntour XCT30 HLO o skoku 100 mm. Ramę roweru wykonano ze stopu aluminium, które jest lekkie i odporne na złamania jednocześnie.

Zalety: Wady:
+ Jest bardzo lekki. – Ma wysoką cenę.
+ Nadaje się do jazdy bez wspomagania. – Negatywne opinie dotyczą dostępności części zamiennych do produktu.
+ Ma klasyczny design.  
+ Radzi sobie na różnych terenach.  

4. Ecobike Basic

Ecobike Basic



Ecobike Basic (2022) to rower miejski wyposażony w wyświetlacz LED i trzy tryby wspomagania jazdy. Model można wyposażyć w baterię o wybranej pojemności od 7.8 do 16 Ah, co przekłada się na zasięg od 45 do 130 km i oczywiście – wpływa na cenę pojazdu. Sprzęt dysponuje mocą 250 W i rozpędza się do maksymalnie 25 km/h. Silnik urządzenia to bezszczotkowy i bezoporowy silnik elektryczny.

Waga produktu wynosi jedynie 21,7 kg, co producent osiągnął za sprawą aluminiowych komponentów. Model wyposażono także w guzik zapalający lampkę przednią i przerzutki Shimano TOURNEY RD-TY300 (6 biegów). Sprzęt posiada koła o przekątnej 28 cali. Jego maksymalne obciążenie wynosi 125 kg.

Zalety: Wady:
+ Jest lekki. – Negatywne opinie dotyczą jedynie jakości siodełka pojazdu.
+ Ma atrakcyjną cenę.  
+ Można kupić go w wersji z baterią o wybranej pojemności.  
+ Ładnie się prezentuje.  

5. INDIANA E4000 D17

INDIANA E4000 D17



INDIANA E4000 D17 to pojazd oferujący zasięg do 45 km. Sprzęt wyposażono w ulokowany na tylnym kole silnik bezszczotkowy o mocy 250 W z baterią o pojemności 7,8 Ah. Model posiada stalową ramę 17″, koła w rozmiarze 26 cali i aluminiowe hamulce V-brake.

Rower oferuje 6 biegów z przerzutką tylną marki SHIMANO Tourney. Jego atutem jest też wygodna kierownica i miękkie siodełko. Produkt jest typowo miejskim elektrycznym rowerem ze stopką, dzwonkiem, bagażnikiem i oświetleniem tylnym oraz przednim. Sprzęt waży 23.8 kg. Ładuje się do pełna w maksymalnie 4 godziny.

Zalety: Wady:
+ Jest dosyć lekki. – Ma niezbyt duży zasięg.
+ Jeździ dobrze i po asfalcie, i po polnych drogach.  
+ Jest łatwy w obsłudze.  
+ Ładnie się prezentuje.  
+ Ma korzystną cenę.  

6. Le Grand Elille 2

Le Grand Elille 2



Le Grand eLille 2 to rower elektryczny damski z lekką aluminiową ramą, wyposażoną w amortyzowany widelec i przerzutkę w piaście Shimano Nexus z 7 biegami. Sprzęt posiada też hamulce typu V-brake i duże, bo 28 calowe, koła z szerokimi oponami.

Elektryczny napęd Bafang, znajdujący się w przedniej piaście, wraz z baterią ładującą się do pełna przez około 6,5 godziny dają temu pojazdowi zasięg do 100 km. Ebike dysponuje mocą 250 W. Jego bateria ma pojemność 10,4Ah, a jej żywotność to około 1000 cykli ładowania. Sprzęt posiada wskaźnik poziomu naładowania i pięć trybów wspomagania.

Zalety: Wady:
+ Ma efektowny design. – Wymaga prowadzenia z obiema rękami na kierownicy.
+ Oferuje duży zasięg. – Nie umożliwia pełnego opuszczenia siedziska.
+ Jest stosunkowo lekki (24,1 kg).  
+ Dobrze radzi sobie również poza miastem.  

7. SKYMASTER Raptor

SKYMASTER Raptor M18

 



SKYMASTER Raptor to męski model roweru z imponującymi oponami o wymiarach 26×4 cm. Sprzęt oferuje zasięg maksymalnie 30 km za sprawą litowo-jonowej baterii o pojemności 10 Ah. Napędza go silnik bezszczotkowy o mocy 250 W, umiejscowiony na tylnym kole. Pojazd ma też wyświetlacz LCD informujący o prędkości jazdy i stanie baterii.

Urządzenie posiada aluminiową ramę i hamulce tarczowe hydrauliczne marki Tektro. Jego atutem jest też przedni amortyzator Mozo Fatman-ML26 i wygodna, regulowana kierownica. Sprzęt waży 27 kg. Posiada aż 27 biegów (przerzutki Shimano).

Zalety: Wady:
+ Pozwala na bardzo komfortową jazdę. – Oferuje niewielki zasięg.
+ Ma dobrej jakości baterię. – Jest pokryty cienką warstwą lakieru.
+ Jest solidnie wykonany.  
+ Ma masywne koła do jazdy w terenie.  

8. INDIANA E-City U17

INDIANA E-City U17 

 



INDIANA E-City D17 to model o maksymalnym zasięgu 45 km, wyposażony w litowo-jonową baterię o pojemności 7,8 Ah. Sprzęt napędza bezszczotkowy silnik o mocy 250 W, umieszczony na tylnym kole. Pojazd oparto na aluminiowej ramie, dzięki której jednoślad nie jest zbyt ciężki (21,7 kg). Rower wyposażono w koła o średnicy 28 cali.

Sprzęt posiada hamulce v-brake marki Promax, manetki SKILFUL z 6 biegami i przerzutkę tylną marki SKILFUL. Jego atutem jest też wygodna kierownica i siodełko. Model został wyposażony w takie akcesoria, jak stopka, dzwonek, oświetlenie LED czy bagażnik. Pojazd dysponuje też wyświetlaczem, nie posiada natomiast amortyzatorów.

Zalety: Wady:
+ Ma atrakcyjny design w stylu retro. – Ma średni zasięg.
+ Dobrze się prowadzi. – Jego cena regularna jest dosyć wysoka.
+ Posiada praktycznie zlokalizowaną baterię.  
+ Jest wygodny.  

9. BIRD Urban 1.0 M22 

BIRD Urban 1.0 M22



BIRD Urban 1.0 M22 posiada aluminiową ramę, silnik o mocy 250 W w tylnym kole oraz baterię o pojemności 9,6 Ah, charakteryzującą się żywotnością do 800 ładowań i szybkim ładowaniem (4 godziny). Model wyposażono w duże, 28-calowe koła i opony marki Kenda. Sprzęt wykorzystuje też hamulce hydrauliczne marki Tektro.

Rower może pochwalić się wygodnym siodełkiem, błotnikami, dzwonkiem, a nawet alarmem i interfejsem Bluetooth. Waży 23.4 kg. Jego maksymalny zasięg to 100 km. Pojazd oferuje 7 biegów (przerzutka tylna Shimano Tourney). Nie posiada amortyzatorów.

Zalety: Wady:
+ Świetnie się prezentuje. – Ma wysoką cenę.
+ Oferuje duży zasięg. – Według niektórych opinii jego waga bywa utrudnieniem.
+ Ma duże koła.  
+ Jest solidnie wykonany.  

Jak wybrać dobry rower elektryczny?

Wybór najlepszego roweru wyposażonego w silnik należy rozpocząć od ustalenia, w jaki sposób planujemy z niego korzystać. Mamy do wyboru:

  • rowery miejskie – odpowiednie do dojazdów z domu do pracy i z powrotem,
  • rowery typu cross/trekking – nadają się do jazdy po mieście i w terenie, ale niezbyt wymagającym, na przykład po utwardzonej leśnej drodze,
  • rowery górskie (MTB) – najlepsze do szybkiej jazdy niezależnie od ukształtowania terenu, ale sprawdzają się też na asfalcie w mieście,
  • składaki – czyli rowery składane, które sprawdzą się wtedy, kiedy rower musimy na przykład włożyć do samochodu lub wnieść po schodach.

Kolejna bardzo istotna kwestia dla każdego użytkownika roweru elektrycznego to umiejscowienie silnika. W najdroższych i najlepszych maszynach znajduje się on na środku, co zapewnia odpowiednie wyważenie pojazdu. W tych bardziej budżetowych modelach silnik montowany jest z przodu lub z tyłu, przy czym za bardziej komfortową i bezpieczniejszą opcję uchodzi montaż przy tylnym kole.

Bateria to również kluczowy element dodatkowy roweru elektrycznego. Najważniejsza jest jej pojemność wyrażona watogodzinach (Wh) lub amperogodzinach (Ah). Pojemność około 6-8 Ah pozwala przejechać na jednym ładowaniu maksymalnie około 50 – 60 km. Poza tym parametrem (zasięg roweru), pod uwagę należy wziąć też ulokowanie ogniwa, ponieważ wpływa ono na komfort ładowania i rozkład masy dwukołowca (rower z pojemną baterią będzie więcej ważyć!). Najlepsza opcja to akumulator zintegrowany (wewnątrz ramy) lub przymocowany do rury dolnej roweru. Często bateria znajduje się jednak w miejscu bagażnika.

Nie wolno zapominać również, że rower elektryczny to nadal rower i powinien oferować nam komfortową jazdę także bez wspomagania. Należy zwrócić więc uwagę na budowę roweru, czyli takie elementy, jak przerzutki, amortyzatory, hamulce, oświetlenie, bagażnik czy stopka. Istotną kwestią może okazać się również waga maszyny, rozmiar kół czy wielkość całego dwukołowca – w końcu rower zawsze dobieramy tak, aby przyjąć wygodną pozycję za kierownicą.

Rower elektryczny opinie

Napisz nam w komentarzu lub daj znać na facebooku, co sądzisz o naszym zestawieniu 🙂

Zapisz się na nasz newsletter

Bądż na bieżąco ze wszystkimi nowymi wpisami. Wybieraj zawsze najlepsze produkty!

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Wpisz swoje imię

Zapisz się na nasz newsletter

Bądż na bieżąco ze wszystkimi nowymi wpisami. Wybieraj zawsze najlepsze produkty!